Kjører Tesla med opprinnelsesgarantert el.kraft fra SKS

Johnny Horsdal, forvaltningssjef hos SKS Kraftsalg, kjører elbil med opprinnelsesgarantert fornybar energi fra SKS. Les hvorfor han har valgt et sprekt og miljøvennlig alternativ når han pendler til og fra jobb mellom Bodø og Fauske

Johnny Horsdal med sin Tesla S inne i Sjønstå Kraftstasjon. Foto: Daniel Sakariassen

Du har byttet bil og gått fra bensin til elektrisitet. Hvorfor elbil?

- Jeg kjøper opprinnelsesgarantier på kraftleveransen fra SKS så da blir det produsert en mengde fornybar kraft tilsvarende forbruket mitt som blir levert inn i nettet. Opprinnelsesgarantiene er det jeg selv som innløser i Statnetts energisertifikatssystem NECS for SKS Kraftsalg.

- I jobben håndterer jeg miljøverdiene fra ca 2,5 TWh årlig Nord-Norsk fornybar kraftproduksjon. Siden oppstarten har vi solgt miljøverdi fra Nord-Norsk kraftproduksjon for om lag 50 mill kroner. Dette er det hovedsaklig europeiske kunder som kjøper som følge av direktivet om varedeklarasjoner som EU innførte for over 10 år siden. I mitt hode opplever jeg at den fornybare kraften fra SKS sine kraftverk sparker meg i ryggen. Det føles godt, veldig godt.

- Gammel-Audien fylte 15 år, rundet 260 000 km og hadde forbrent i hvert fall 20 000 liter bensin med tilhørende CO2 utslipp. Jeg syntes det var ubehagelig å tenke på at jeg hadde forurenset så mye og jeg ønsket å gjøre en endring. Det er ca 10 kWh i en liter bensin og 8 kWh går bort i varme mens 2 kWh benyttes til fremdrift. Dersom det brukes 1 kWh på å fremstille 1 liter fossilt brennstoff og bilen bruker veldig grovt om lag 1 liter på mila samtidig som en elbil bruker 2 kWh pr mil, er det for meg en logisk brist å velge å gå veien om fossilt brennstoff når man har et fornybart alternativ. Jeg ble pappa til lille Johanne nå i oktober og med en familie på fem valgte vi å kjøpe en ny nr. 1 bil og vi hadde lyst på en Tesla.

Valget falt på Tesla Model S85 – fortell.

- Har du kjent på følelsen av at Sjønstå Kraftverk sparker deg i ryggen? Teslaen er en rå opplevelse. Jeg er sjeleglad jeg bor i Bodø for da kan jeg kjøre til Fauske og hjem igjen hver dag. I begynnelsen våknet jeg om natta og bare gledet meg til å kjøre på jobb.

 

Foto: Daniel Sakariassen

De største gevinstene ved å kjøre elbil?

- Kjører på fornybar energi med null CO2 utslipp og forbruker ca 2 kortreiste kWh/mil. Slipper å fylle bensin for en tusenlapp i uka og en god tusenlapp i bompenger pr mnd. Elbiler er gratis på ferger så til vinteren blir det elbilsafari til Værøy, Røst og Lofoten.

- Tesla med 85 KWh batteri lader gratis på alle Teslas superladere. Da kan du lade opp til 80% på under en halvtime . Pr i dag er det en Tesla superlader på Innhavet, en på Storjord i Saltdal og en på Sætermoen. Det kommer Tesla superladere hele veien til Trondheim og i Europa er det bygd et stort nettverk av Teslas superladere. Overalt kan man lade gratis. Så til neste år blir det Tesla Tour rundt i Europa i pappapermisjonen min.

- Service på en Tesla er å få blåst igjennom bremseskivene annethvert år eller noe sånt, ellers kommer det ny programvareoppdatering på bilen automatisk når det foreligger fra Tesla.

Hva med ulempene?

- Rekkevidden er en åpenbar ulempe. 40 mil i batterikapasitet gjør at man må planlegge mer hvor en kjører og lademuligheter underveis og på destinasjonen. Med vaffelstrøm fra en vanlig veggkontakt lader en ca 1 mil i timen mens jeg har lagt opp til at jeg kan lade 22 kWh (tilsvarende 11 mil i timen) i garasjen hjemme. Før ladenettet er fullt utbygd er det bare å ta med seg skjøteledning og overganger og holde seg oppdatert på lademulighetene på sosiale media.

- Det er ikke hengerfeste på Tesla S men det kommer på modell X til neste år. Det er kun takstativ til Tesla modell S med panoramatak og takstativ med magnetfeste fungerer ikke ettersom karosseriet er av aluminium.

 

Foto: Daniel Sakariassen

Til dem som sitter på gjerdet og vurderer elbil, har du noen tips du vil komme med?

- Tesla har 8 års garanti med ubegrenset kilometer for batteri og drivenhet. Kan du leve med å kjøre en Tesla i 8 år? Nå når du i tillegg får firehjulstrekk med 690 Hk og 0-100 km/t på 3,4 sek. Til neste år får du en stor SUV med firehjulstrekk, den samme motorytelsen og hengerfeste. I 2020 planlegger Tesla å produsere en halv millioner biler pr år og nå legges infrastrukturen med superladere på hovedveiene.

Hva hvis utviklingen av batteriteknologien gjør at rekkevidden på batteriet om 5 år er over 100 mil og prisen bare fortsetter nedover?

- Visste du at det tar 90 sek å bytte batteri på en Tesla?Vi står midt oppi det grønne skiftet på linje med overgangen fra Nokia til IPhone i 2007. Fremtiden er elektrisk og SKS har en elektrisk fremtid! Forresten: Hvor ofte i livet får du «kastet» en eksklusiv premium sportsbil etter deg til prisen av en Passat?

Du har alternativene og valget er ditt!